tisdag 6 september 2011

Uppstart Umeå

Kom så till Umeå den senaste fredagen. På lördagen var det proviantering som stod på schemat. Tillsammans med familjen begav jag mig till Ersboda. På Ersboda besökte vi naturligtvis de två loppisarna, myrorna och röda korset, på myrorna hittade jag ett fat med fiskar på men på röda korset hittade jag inget. Efter loppisarna besökte vi Skohuset, köpte nya vinterskor, 899kr, dyrt men förhoppningsvis är det tillräckligt bra kvalité att vara mer än en vinter. :) Därefter införskaffades rejäla matförråd på Coop forum.

I min korridor har vissa förändringar hänt. De två utbytesstudenterna, Floor och Nathan har naturligtvis flyttat, det har även en annan boende, Henke. Dessa har ersatts av tre nya utbytesstudenter, två kinesiska killar och en tjej från Irland, de ska alla stanna ett år, så förhoppningsvis blir det ett roligt år. Är som många vet skeptisk till utbytesstudenter från Asien, men än så länge har det gått riktigt bra, hoppas det fortsätter så!

Igår var det inskrivningarnas dag. Jag är numera registrerad att gå på Etnologi C samt Finska steg 1 och 2. Detta innebär alltså att jag sammanlagt ska få ihop 45 studiepoäng denna termin. Ska bli riktigt kul att testa mina finska kunskaper igen efter 6 år utan finska studier. I Etnologin kommer mycket av terminen att handla om uppsatsen. Jag har redan nu valt ämne, mitt ämne kommer att vara Souvenirer. Har dock inte riktigt bestämt inriktning, men ämnet är valt! Alltid något.

Idag har jag införskaffat en kalender, viktigt att hålla ordning på tillvaron. Därtill tog jag en liten loppisrunda. På kupan centrum hittade  jag ingenting, men på Returbutiken hittade jag mera, en liten bag med tryck från cometerna, två ramar och en tavla samt tre böcker av Jan Guillou. Förhoppningsvis får jag lite tid över att läsa mina böcker ;) Men man får se.


I mina ramar ska jag sätta in två bilder ur Lennart Hellsings ABC bok. Lennart Hellsing var alltså mannen som kom på Krakel Spektakel och Bagare Bengtsson. De två bilderna är bokstäverna H och Å. H föreställer Harald Blåtand och Å visar General Åsnerhjelm. På vardera bild finns även ett rim om figurerna, ska nog ladda upp någon bild om ni vill? :)

Imorgon är det plugga som står på schemat, därtill ska jag till Universitetsområdet, förnya nations och kårmedlemskap, uppdatera mitt passerkort och kopiera en artikel. Kanske kommer jag även att sitta en stund med de andra nationarna vid NH och ragga nytt folk till våra organisationer :) Kanske ses vi där? ;)

Vi hörs! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar